ارزش غذایی و خواص درمانی ذرت

ذرت از نظر ارزش غذایی در چه سطحی قرار دارد و در طب قدیم به منظور درمان چه نوع بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟ چه غذاهایی می توان از آن درست کرد؟
ذرت گیاهی است یکساله با ساقه های بلند که گاه ارتفاع آن تا 4 متر هم می رسد این گیاه که از انواع غلات به حساب می آید از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است که باعث می شود از آن در بسیاری غذا ها استفاده شود ذرت که در ایران با عنوان بلال نیز شناخته می شود حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن است و منبع بسیار خوبی از فیبر به شمار می رود.

خواص دارویی و درمانی ذرت

ذرت در طب قدیم به عنوان غله ای با طبیعتی سرد و خشک شناخته شده بود و امروزه نیز غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان به شمار می رود. استفاده از ذرت شیرین به طور دائم مانع از پوسیدگی دندان می شود.

از آنجایی که ذرت حاوی تیامین است به سوخت و ساز کربوهیدرات ها در بدن کمک می کند و به دلیل وجود فیبر غیر محلول در ذرت برای درمان افرادی که از بیماری هاضمه مانند یبوست و هموروئید رنج می برند بسیار مفید است و نیز مصرف آن برای افراد مبتلا به کم خونی نیز می تواند مفید باشد و اثرات مثبتی در آنها داشته باشد.

همچنین کاکل ذرت برای بیماری هایی مانند سنگ مثانه، التهاب و ورم مثانه و درد مثانه مفید بوده و آن را از بین می برد. همچنین روغن ذرت برای درمان کلسترول بالا مفید بوده و برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما موثر عمل می کند.
باذرت می توان غذاهایی مانند خوراک مرغ و ذرت، سالاد ذرت و سوپ ذرت و مرغ درست کرد و نوش جان کرد.

ذرت علاوه بر استفاده در تغذیه انسان در تغذیه دام نیز مورد استفاده فراوان بوده و حدود 70 درصد تولیدات ذرت به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

و تقریبا تمام بخش های آن به طور کامل مصرف می شود و به نوعی ضایعات ندارد. از انواع و ارقام متنوعی نیز برخوردار است که هرکدام ویژگی ها و موارد مصرف ذرت غلاف دار خود را دارند و نیز در امر تولید انواع نشاسته با انواع کاربرد هم مورد استفاده قرار می گیرد و در این زمینه هم بسیار مفید می باشد.