اهمیت غذایی و موارد مصرف ذرت

آیا می دانید که چرا کشت ذرت در محدوده وسیعی کشت می شود؟ و اینکه ذرت علاوه بر استفاده در صنایع غذایی در دیگر صنایع هم نقش مهمی دارد.
چنانچه گفته می شود ذرت شیرین عملکرد و قابلیت کشت بالایی دارد و در محدوده وسیعی از شرایط محیطی مختلف کشت می شود.

ذرت به منظور تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان و دام و طیور نقش مهمی دارد و البته نباید از اهمیت نقش آن برای دیگر مصارف صنعتی غافل بود و به همین دلیل مهم است که کشت ذرت بصورت گسترده و وسیع انجام می شود.

سهم ذرت در تامین غذای انسان و دامو طیور و نیز مواد اولیه مورد نیاز برای مصارف صنعتی به صورت زیر است:

  • سهم آن در غذای انسان بین ۲۰% تا ۲۵%
  • برای تغدیه دام وطیور بین ۷۰% تا ۷۵%
  • موارد استفاده در صنعت حدو ۵%

در بسیاری از کشورها ذرت را به آرد تبدیل می کردند و از آن در پخت نان استفاده می کنند. امروزه هم در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و بعضی از کشور های آفریقایی ذرت و فرآورده های آن به همچنان به عنوان یک غذای اصلی برای مردم به شمار می آید. این را نیز باید گفت که از ترکیب آرد ذرت و آرد گندم در تهیه نان و شیرینی پزی هم استفاده می شود.

اهمیت و ارزش غذایی ذرت

این گیاه از نظر پروتئینی دیگر مواد قندی برای دام ها بسیار غنی بوده و مناسب برای تغذیه آنهآ می باشد. به همین دلیل است که در تولیدات کشورهای مختلف از ذرت به منظور تهیه ذرت سیلویی و یا تهیه علوفه سبز تازه برای غذای دام به ویژه گاوهای شیرده و گوشتی رسیده

همچنین انواعی از ذرت که دارای دانه هاب سفید هستند به منظور پرورش و تغذیه طیور، مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه های سفید ذرت تاثیر بسیار مفیدی در سرعت رشد طیور دارند.

مواد و محصولات بدست آمده از ذرت

به دلیل اینکه ارزش غذایی و فراورده صنعتی ذرت بسیار مهم و با اهمیت است در نتیجه ذرت از ارزانترین و خالصترین منابع برای تولید مواد آلی برای مصارف صنعتی می باشد. محصولات تولید شده از هر ۱۰۰ کیلوگرم ذرت به این قرار است:

از هر ۱۰۰ کیلو ذرت غلاف دار که جنین آن جدا شده است می توان ۷۷ کیلو آرد یا ۴۴ لیتر الکل بصورت خالص یا ۶۳ کیلوگرم نشاسته و یا ۷۱ کیلوگرم گلوکز تولید کرد.
جنین ذرت نیز محصولاتی مانند روغن ذرت به میزان ۷/۲ تا ۸/۱ لیتر و حدود ۶/۳ کیلو تفاله تولید می شود. و ساقه های ذرت را هم برآی استفاده در صنایع کاغذ سآزی و مقوا سازی و…

مورد استفاده قرار می دهند. و در آخر از چوب بلال برای تهیه موادی همچون اسید استیک، قطران، زغال و فورفورال که در صنایع رنگی کاربرد دارد استفاده می شود.