اهمیت مصرف ذرت در رژیم غذایی

چرا امروزه از ذرت در رژیم های غذایی استفاده بیشتری می شود؟ دانه های ذرت از نظر ارزش غذایی تا چه سطحی هستند؟ اهمیت کشت و تولید این محصول در چه درجه ای است؟
در دنیای جدید با کمبود مواد غذایی شدید مواد غذایی جدیدی مورد توجه قرار گرفته اند که هرچند از ارزش غذایی بالایی برخوردارن اما در گذشته به دلیل عدم نیاز مورد بی توجهی قرار می گرفته اند. دانه های ذرت از انواع مواد غذایی است که از قبل نیز وجود داشته و شناخته شده بود اما به دلیل عدم نیاز و کمبود آگاهی کافی در مورد ارزش غذایی آن کمتر مورد توجه قرار می گرفته است البته در طب قدیم ارزش خود را داشته و مورد استفاده بوده است و اکنون هم در بسیاری موارد کمک درمان مناسبی برای انواع بیماری ها محسوب می شود.
ذرت علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارد از انواع و ارقام مختلفی نیز برخوردار است که با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارند نام گذاری شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

اهمیت کشت ذرت در جهان و ایران

کشت ذرت در کشور بعد از گندم و برنج در رتبه سوم قرار دارد و حدود دو سوم تولیدات این محصول نیز به مصرف دام می رسد. تولید و کشت ذرت در دنیا رتبه اول را دارد و بزرگترین تولید کننده این محصول حدود 40 درصد تولید را به خود اختصاص می دهد.
این دانه پرمصرف که در تغذیه انسان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است ارزش غذایی بالایی دارد که مصرف آن را به صورت روزانه با اهمیت می کند. هرچند که نمی توان از آن به عنوان یک غله در تهیه نان به دلیل نداشتن گلوتن استفاده کرد اما ارزش غذایی ذرت که حاوی پتاسیم، کلسیم، گلوکز، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، اسید سربرونیک، گوگرد، فسفر، سیلیس، آهن، منیزیم، سدیم و میزان زیادی ویتامین ب می باشد، بسیار آن را با اهمیت می کند. جهت محاسبه انرژی روزانه دانه های ذرت در رژیم غذایی این غله را می بایست همتراز سیب زمینی و نخود فرنگی و سبزی نشاسته دانست.

چند فرآورده ذرت

از فرآورده های ذرت می توان به شربت فروکتوز اشاره کرد که به عنوان یک پدیده در صنعت شیرین کننده ها به ثبت رسیده است و کاربرد های فراوانی نیز در صنعت تغذیه دارد. کنسرو ذرت نیز یک فرآورده ساده این غله است که مصرف فراوانی دارد و هم در کارخانه تولید می شود و هم می توان آن را در منزل تهیه کرد. و همانطور که گفتیم از خواص درمانی بالایی برخوردار است که در طب قدیم مورد استفاده فراوان قرار می گرفته است. از دیگر دلائل اهمیت این غله می توان به این نکته اشاره کرد که تمام قسمت های این گیاه مفید تقریبا مورد استفغاده قرار می گیرد و هیچ بخش آن دور ریخته نمی شود.

منبع: بازار غلات ایران