بهترین روش سیلاژ ذرت علوفه

ذرت علوفه ای چیست و چگونه به منظور استفاده برای خوراک دام سیلاژ می شود؟ بهترین و مناسب ترین روش برای سیلاژ ذرت علوفه ای کدام است؟
همانطورکه می دانید سیلاژ ذرت دامی برزیلی یکی از بهتری خوراک ها دامی به ویژه برای تغذیه گاوهای گوشتی و شیری می باشد و در صد زیادی از انرژی روزانه انها را تامین می کند. اما سیلاژ ذرت به چه روشی تهیه می شود؟ و این روش چه مزایایی دارد؟

مراحل تهیه سیلاژ ذرت

برای برخورداری از محصول نهایی با کیفیت از علوفه ذرت مکزیکی کیلویی می بایست که مراحل سیلاژ به خوبی و با دقت انجام شود تا کیفیت مطلوب حاصل شود. این مراحل عبارتند از:

  • کشت ذرت علوفه ای مناسب
  • برداش محصول در زمان مناسب
  • خرد کردن علوفه با دستگاه چاپر
  • تنظیم رطوبت علوفه
  • پرس کردن و انباشته کردن علوفه
  • پوشاندن علوفه جهت جلوگیری از ورود هوا و نور خورشید.

تقریبا تمام گیاهان سبز لزجمله ذرت را می توان سیلو کرد. البته متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و نوع مصرف و صرفه اقتصادی آن تصمیم گرفته می شود که محصول برای کشت گزینه بهتری می باشد. علوفه مورد استفاده برای سیلو باید ظرفیت بافری پایین داشته باشد تا زمینه مناسب فعالیت باکتری های مفید وجو د داشته باشد.
علوفه سیلو باید خوب خرد شوند تا سطح تماسشان با باکتری ها بیشتر شود و نیز اکسیژن کمتری هم لابلای آنها باقی بماند. البته خیلی هم نباید ریز شوند زیرا مقدار جویدن آن کم می شود و تخمیر خوبی در شکمبه نخواهد داشت. و نشخوار دام را با مشکل مواجه می کند البته زیاد هم درشت نباشد که خارج کردنه هوای آن با مشکل مواجه نشود.
رطوبت مناسب سیلوهای زمینی بین 65 تا 72 درصد و برای سیلوهای عمومی بین 62 تا 65 درصد مناسب است. رطوبت کم باعث کپک زدگی سیلو و رطوبت زیاد باعث تخمیر کلستریدی می شود.

انباشتن علوفه باید در شرایط بی هوازی انجام شود و روی آن با عایق پلاستیکی پوشانده شود می توان آن را در ارتفاع 20 انتی زیر زمین نیز دفن کرد.
سیلاژ بعد از حدود 4 هفته آماده میباشد و بعد از آن تقریبا بین 6 تا 12 ماه بدون اینکه کیفیت آن کاسته شود می توان از آن استفاده کرد. و بیشتری زمان مصرف آن برای فصل سرد سال است.

ویژگی علوفه سیلاژ شده خوب

سیلاژ خوب سیلاژی است که رنگی زیتونی داشته باشد و خیلی خشک و یا خیلی مرطوب هم نباشد. ظاهر سوخته نداشته باشد و نیز از میزان اسید لاکتیک بالایی نیز برخوردار باشد.