خواص درمانی و فواید مصرف ذرت

ذرت از دسته غلاتی است که بیشترین موارد مصرف برای خوراک و نیز بیشترین میزان تولید را دارا میباشد. ارزش غذایی ذرت و خواص درمانی و فواید مصرف آن برای تغذیه انسان چگونه است؟

  • ذرت شیرین  از دسته غلات پر مصرف در سرتاسر جهان به منظور تغذیه انسان و دام می باشد که از نظر تولید در کشور رتبه سوم و در جهان رتبه نخست تولید را به خود اختصاص می دهد. موارد مصرف ذرت در تغذیه دام و انسان و موارد صنعتی به صورت زیر است:
  • 70 درصد کل تولید برای تغذیه دام استفاده می شود.
  • 25 درصد تولید برای تغذیه انسان
  • 5 در صد باقیمانده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید مصرف ذرت در تغذیه انسان

ذرت حاوی املاحی مانند: پتاسیم و فسفر و منگنز است و نیز سرشار از فیبرهای محلول و غیر محلولی است که در ایتغله به فراوانی یافت می شود.

به قدری که مصرف روزانه هر 100 گرم ذرت حدود 5 درصد از نیاز روزانه فیبر بدن را تامین می کند که درنتیجه آن را به عنوان یک ماده غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون و درمان سرطان کولون کار آمد می سازد.

مصرف ذرت همراه با دیگر حبوبات ارزش غذایی آن را تا حد زیادی افزایش می دهد و درنتیجه می تواند نیاز پروتئین بدن را نیز تامین کند. ذرت همچنین دارای آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت هایی است که بسیار قوی بوده و برای کاهش و درمان گرفتگی عروق موثر عمل می کند.

گفتنی است که برخی آنتی اکسیدهای موجود در ذرت به نوعی مانند دارو های کاهنده فشار خون آنزیم مبدل آنژیوتانسین را مهارکرده و به درمان فشار خون کمک می کند.

علاوه بر فواید برشمرده در مورد مصرف ذرت غلاف دار خواص درمانی و دارویی زیاد دیگری نیز برای ذرت شناخته شده است و در بسیاری موارد این ماده غذایی مفید برای سلامتی می باشد و امروزه نیز به دلیل کمبود مواد غذایی در سرتاسر جهان کشت و تولید ذرت و همچنین موارد استفاده آن در زمینه های مختلف افزایش چشمگیری داشته است.

فرآورده های بسیاری نیز از این غله پرمصرف و به منظور مصارف مختلف در بازار موجود می باشد که از قیمت و کیفیت مناسبی نیز برخوردارند.