فروش ویژه ذرت خوشه ای خوراک دام

ذرت خوشه ای چه نوع ذرت است و برای خوراک دام چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟ قیمت روز ذرت خوشه ای در بازار چگونه است؟ چگونه می توان ذرت خوشه را خریداری کرد؟

ذرت خوشه ای با نام علمی سورگوم است که در ایران به دلیل شباهتی که با ذرت و ارزن که دارد آمار سطح کشت این دو گیاه باهم مخلوط می شود.

بنابراین برای ایجاد تفاوت از اسم ذرت شیرین سورگوم برای این گیاه که یک اسم جهانی است استفاده می شود. در ایران به سورگوم جاروی رشتی و ذرت خوشه ای نیز گفته می شود. این گیاه به لحاظ اهمیت در رده پنجم بعد از گندم، برنج، ذرت و جو قرار دارد.

سطح زیر کشت این گیاه حدود 40 هزار هکتار می باشد. نوع زراعی بومی گیاه سورگوم در مناطق جنوب خراسان، سیستان، کرمان، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران و بنادر جنوبی به طور پراکنده وجود دارد.

از انجایی که وقتی دانه ذرت سورگوم می رسد و آماده برداشت می شود ساقه و برگ این گیاه هنوز سبز و آبدار است و به دلیل کمبود علوفه در ایران از این گیاه برای علوفه دام نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در دیگر کشور این گیاه برای افزایش کیفیت خاک و در برابر فرسایش های آبی و بادی با ماشین آلات خرد شده و به خاک برگردانده می شود.

نحوه استفاده سورگوم علوفه ای

همانطور که گفته شد از ذرت خوشه ای یا همان ذرت سورگوم برای علوفه زیر به روشهای مختلف برای علوفه دام استفاده می شود که این روش ها عبارتند از:

  • به صورت علوفه سیلو شده
  • از طریق چرای مستقیم
  • برداشت آن به صورت علوفه تر یا خشک

واریته های موجود از این گیاه که مناسب شرایط آب و هوایی ایران است و ظرفیت تولید بالایی دارد که حدود 2 تا 3 تن در هکتار است. مقدار پروتئین موجود در گیاه سورگوم علوفه ای با توجه به ارقام مختلف بین 9 تا 18 درصد متغیر است.

ذرت سورگوم علوفه خوراک انواع دام

تغذیه علوفه نشخوار کنندگان:برای استفاده ذرت سورگوم در تغذیه دام نشخوارکننده به عنوان علوفه تازه نباید سریعا بعد از برداشت در اختیار دام برای تغذیه قرار گیرد.

ذرت سورگوم دارای گیلیکوزیدی است که باعث ایجاد مسمومیت در دام می شود که اغلب بعد از دو ساعت که از زمان برداشت آن بگذرد تجزیه شده و از بین می رود و پس از آن می توان از سورگوم به عنوان علوفه دام مورد استفاده قرار گیرد.

سورگوم دارای تانن است که در تغذیه نشخوار کنندگگان باعث جذب بیشتر پروتئین و نشاسته می شود و به عنوان آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند و علاوه بر اینکه از عارضه اسیدوز جلوگیری می کندافزایش تولید شیر، درصد چربی، پروتئین و لاکتوز در شیر را به همراه خواهد داشت.

ذرت غلاف دار سورگوم برای تغذیه طیور: ذرت سورگومی که برای تغذیه طیور مورد استفاده قرار می گیرد میزان تانن موجود در آن باید حدود 1 درصد و یا کمتر باشد.

اگر 50 درصد خوراک ماکیان سورگوم دانه ای باشد در طیور گوشتی بهبود صفات کیفی مانند کاهش چربی اطراف شکمی و در نتیجه افزایش کیفیت گوشت را منجر می شود.

همچنین مصرف سورگومی که تانن کمی داشته باشد برای تولید تخم مرغ کم کلسترول مناسب بیماران قلبی توصیه می شود.
برای اطلاع از قیمت روز برای فروش و دیگر اطلاعات مورد نیاز این محصول به سایت مراجعه فرمایید.