مصرف خرمای مروارید سیاه بم گرفتگی عروق را در مردان از بین می برد

اثرات مصرف خوراکی خرمای مروارید سیاه بم بر وضعیت اکسیداتیو سرم در 10 فرد سالم و غیر سیگاری در محدوده سنی 20 تا 40 سال اندازه گیری شد.

مشخص شد که مصرف 100 گرم خرمای هالاوی روزانه به مدت چهار هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش وضعیت اکسیداتیو پایه سرم، پراکسیداسیون لیپیدی سرم ناشی از AAPH و افزایش فعالیت آریل استراز PON1 سرم می شود، آنزیمی که برای محافظت از لیپوپروتئین های سرم در برابر اکسیداسیون ضروری است.

میوه خرما ممکن است فواید سلامتی بالقوه ای در برابر بسیاری از انواع سرطان داشته باشد، همانطور که شواهد تجربی و ترکیبات فیتوشیمیایی آن نشان می دهد.

السید و همکاران 58 اثرات بالقوه پیشگیری از سرطان میوه خرما را گزارش کردند.

خرما

آنها دریافتند که افزایش مصرف میوه خشک خرما در مقایسه با گروه کنترل مثبت، میزان بروز سرطان پستان، تکثر تومورهای قابل لمس، اندازه و وزن تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

عید و همکاران 59 عصاره کامل میوه خرما و عصاره غنی از پلی فنل آن را مورد مطالعه قرار دادند، هر دو عصاره از متانول/آب (4:1، V/V) حاوی 10% محلول 1 مولار سدیم فلوراید (NaF) تهیه شدند که نشان داد Caco-2 را مهار می کند.

رشد سلولی، نشان می‌دهد که هر دو احتمالاً می‌توانند به عنوان عوامل ضد تکثیر در شرایط آزمایشگاهی عمل کنند.

بر اساس نتایج آنها، مصرف میوه خرما با افزایش رشد باکتری‌های مفید و ممانعت از تکثیر سلول‌های سرطانی روده بزرگ، باعث بهبود سلامت روده بزرگ می‌شود.

در پژوهشی دیگر زنگی آبادی و همکاران. 60 اثر عصاره آبی خرما را بر پلی نوروپاتی دیابتی در موش های صحرایی دیابتی ناشی از استرپتوزوتوسین مورد مطالعه قرار دادند و گزارش دادند که عصاره خرما می تواند از تشدید دیابت جلوگیری کرده و پارامترهای پاتولوژیک نوروپاتی دیابتی را افزایش دهد.

سولی و همکاران 62 پیشنهاد کرد که عصاره آبی میوه خرما فعالیت حمل و نقل گوارشی را تسریع کرده و خطر یبوست را کاهش می دهد.