نکات جالب درباره سیلو کردن ذرت

علوفه سیلو شده چه نوع علوفه ای هستند؟ سیلوی ذرت چه اهمیتی در تغذیه دام دارد؟ برداشت ذرت علوفه ای چگونه انجام می شود و چه شرایطی برای سیلو کردن این محصول مناسب است؟

علوفه سیلو شده از تخمیر اسیدی علوفه سبز به دست می آیند که بصورت فشرده و در شرایط هوازی در درون ظرف یا مکانی به نام سیلو برای مصارف بعدی ذخیره می شوند. ذرت از دسته گیاهانی است که به عنوان یک علوفه مغذی برا دام سیلو می شود و از اهمیت ویژه ای در تغذیه نشخوار کنندگان برخوردار است.

اهمیت سیلوی ذرت در تغذیه دام

دام از دسته حیوانات نشخوار کننده به شمار می روند که در تغذیه آنها از دو دسته مواد غذایی استفاده می شود و انواع علوفه در تغذیه این حیوانات نقش مهمی دارند. اما توجه شود که وقتی تولید در این شیرده افزایش می یابد.

در صورتی که افزایش آن مورد انتظار بوده است لازم است با اطمینان خاطر از مصرف روزانه علوفه به رژیم غذایی آنها مواد متراکم کننده که ترکیبی از دانه ها هستند اضافه کنیم.

به طور نمونه در تغذیه گاوهای شیره پر محصول استفاده از دانه به تنهایی برای تغذیه دام کافی نبوده و بهتر است از سیلوی ذرت به عنوان تنها علوفه دامی به همراه کنساتنره در گاوداری استفاده کرد و مصرف یونجه چندان مجاز نیست به دلیل اینکه در برخی دوره های زندگی گاو شیرده مثل قبلاز زمان زایش مصرف زیاد یونجه بیماری تب شیر را ایجاد می کند.

روش های برداشت ذرت علوفه ای

برداشت ذرت شیرین علوفه ای بر مبنای اهداف مصرفی این گیاه است که به دو دسته تقسیم می شود:
ذرت تازه: در هر مرحله ای از رشد گیاه عمل برداشت می تواند انجام شود و از ارزش غذایی خوبی برخوردار است ولی نباید به میزات زیاد مورد مصرف دام قرار گیرد. زیرا این نوع علوفه ترکیباتی دارد که به سرعت در بدن دام هضم می شود و میزان 10 کیلوگرم در هر وعده غذایی مناسب است.
ذرت دانه ای کنسانتره:

  • برداشت آن زمانی است که بلال ذرت رسیده باشد که خود شامل سه روش برای ببرداشت است.
  • برداشت بلال به طور کامل و خرد کردن بلال و ذخیره آن در سیلو
  • برداشت بلال یه روش خرمن کوب که در این روش محصول شامل دانه های بلال و قسمتی از چوب آن است که طی فرآیندی سیلو می شود.
  • برداشت با استفاده از کمباین که در آن چوب بلال خرد و دانه ها جدا شده و حاصل آن تنها شامل دانه ذرت می باشد.

 

زمان مناسب برای سیلوی ذرت

برای سیلو کردن ذرت برداشت دانه باید وقتی انجام شود که انه کامل رسیده باشد و اندازه قطعات ذرت خرد شده حدود 0.8 سانتی متر باشد.

این اندازه برای سیلو کردن ذرت کافی است و فشردگی مناسب علوفه را در سیلو تامین می کند. این نکته بسیار مهمی است که تمامی دانه های ذرت در طی فرآیند چاپر کردن به خوبی عمل آوری شوند.

عمل آوری مناسب دانه های ذرت باعث می شود که به هنگام هضم بیشتر در دسترس دام قرار گیرند زیرا دانه های سالم و عمل آوری نشده هضم نشده و دفع می شود. در برداشت ذرت علوفه مدیریت صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شامل:

  • برداشت ذرت علوفه در مرحله مناسبی از رشد
  • متراکم کردن سریع سیلو و پر کردن آن
  • پوشاندن مناسب و سریع سیلو

افزودن اوره به ذرت علوفه در هنگام پر شدن سیلو نیز می توان به دلائل زیر مفید باشد:
افزایش میزان پروتئین ذرت علوفه ای سیلو شده
فراهم نمودن ازت سهل الهضم جهت رشد باکترایایی سلو شده که برای جلوگیری از کاهش کیفیت پروتئین علوفه مناسب است.

افزایش طول عمر مفید سیلوی ذرت غلاف دار در آخور به دلیل افزایش سهم تولید اسید استیک در ذرت علوفه ای سیلو شده.
این محصول یعنی ذرت علوفه ای سیلو شده به راحتی از طریق سایت های فروش این محصول در اختیار مشتریان قرار می گیرد.